(Psycho)therapie bij hoogbegaafdheid

Home > Aanbod > (Psycho)therapie bij hoo…

Over deze module

In deze training staan we expliciet stil bij de lichaamsgericht en ervaringsgerichte invalshoek bij volwassenen met kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbewustzijn. De module gaat uit van kennis bij de deelnemers over het Delphi-model, de 7 intelligenties van Gardner en de vijf OverExcitabilities (OE) van Dabrowski.

Je gaat het volgende leren:

  • Als mens en professional ...

In deze training staan we expliciet stil bij de lichaamsgericht en ervaringsgerichte invalshoek bij volwassenen met kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbewustzijn. De module gaat uit van kennis bij de deelnemers over het Delphi-model, de 7 intelligenties van Gardner en de vijf OverExcitabilities (OE) van Dabrowski.

Je gaat het volgende leren:

  • Als mens en professional op een andere manier te kijken naar (en te werken met) volwassenen met een hoog ontwikkelingspotentieel;
  • Om samen met de cliënt een (zelfonderzoeks)vragenlijst energiestroom kenmerken hoogbegaafdheid creatief toe te passen en als ingang te laten dienen voor (non)-verbale (psycho)therapie;
  • Door lichaams- en ervaringsgerichte oefeningen de cliënt zelf en in interactie met de ander (co-)regulatie te laten ontdekken en te ondersteunen en
  • Om als professional lichaams-en ervaringsgerichte werkwijzen in de (psychotherapie)praktijk te integreren.

ER IS NOG RUIMTE

Inhoud van de module

Hoogbegaafdheid is meer dan een hoge intelligentie en gaat vaak samen met andere (hoogbewuste) kenmerken van hoogbegaafdheid, zoals een sterke behoefte aan autonomie, een rijkgeschakeerd gevoelsleven, hoogsensitiviteit, een hoge intensiteit, snelheid en complexiteit van samenspel en een brede interesse en gedrevenheid om te creëren. Al deze kenmerken kunnen zich alleen ontvouwen en uiten in een veilige interactie en samenspel tussen persoon en omgeving. Maar wat als je in samenspel met je omgeving “in de vijfde versnelling met de handrem erop” leeft?

Docent(en)

RINOzuid

mevr. Annemarie Gerritsen

Accreditatie

  • NIP-ELP (In behandeling)
  • FGzPt (In behandeling)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (In behandeling)
  • NVPP (In behandeling)
  • Registerplein (In behandeling)
  • Register Vaktherapie (In behandeling)
  • VGCT | Nascholing (In behandeling)
  • V&V (In behandeling)
  • Leerlijn

    Professionaliteit, Begeleiding, Behandeling, Geïntegreerd

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    3 uur

    Zelfstudie

    Niet bekend

    Kosten

    € 155,00

    Niveau & Instroomeisen

    Je bent werlzaam in de GGZ als (klinisch)psycholoog, psychotherapeut, psychiater, vaktherapeut of maatschappelijk werker. Je hebt minimaal 3 jaar (werk)ervaring met hoogbegaafde en/of hoogbewuste volwassenen of verwijst hoogbegaafde volwassenen als (huis)arts of verpleegkundige specialist naar de GGZ.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Volwassenen
  • Rooster

    17 december 2024

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    Over deze module

    In deze training staan we expliciet stil bij de lichaamsgericht en ervaringsgerichte invalshoek bij volwassenen met kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbewustzijn. De module gaat uit van kennis bij de deelnemers over het Delphi-model, de 7 intelligenties van Gardner en de vijf OverExcitabilities (OE) van Dabrowski.

    Je gaat het volgende leren:

    • Als mens en professional ...

    In deze training staan we expliciet stil bij de lichaamsgericht en ervaringsgerichte invalshoek bij volwassenen met kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbewustzijn. De module gaat uit van kennis bij de deelnemers over het Delphi-model, de 7 intelligenties van Gardner en de vijf OverExcitabilities (OE) van Dabrowski.

    Je gaat het volgende leren:

    • Als mens en professional op een andere manier te kijken naar (en te werken met) volwassenen met een hoog ontwikkelingspotentieel;
    • Om samen met de cliënt een (zelfonderzoeks)vragenlijst energiestroom kenmerken hoogbegaafdheid creatief toe te passen en als ingang te laten dienen voor (non)-verbale (psycho)therapie;
    • Door lichaams- en ervaringsgerichte oefeningen de cliënt zelf en in interactie met de ander (co-)regulatie te laten ontdekken en te ondersteunen en
    • Om als professional lichaams-en ervaringsgerichte werkwijzen in de (psychotherapie)praktijk te integreren.

    Rooster

    17 december 2024

    Ochtend (09:30 - 12:30)

    Inhoud van de module

    Hoogbegaafdheid is meer dan een hoge intelligentie en gaat vaak samen met andere (hoogbewuste) kenmerken van hoogbegaafdheid, zoals een sterke behoefte aan autonomie, een rijkgeschakeerd gevoelsleven, hoogsensitiviteit, een hoge intensiteit, snelheid en complexiteit van samenspel en een brede interesse en gedrevenheid om te creëren. Al deze kenmerken kunnen zich alleen ontvouwen en uiten in een veilige interactie en samenspel tussen persoon en omgeving. Maar wat als je in samenspel met je omgeving “in de vijfde versnelling met de handrem erop” leeft?

    Docent(en)

    RINOzuid

    mevr. Annemarie Gerritsen

    ER IS NOG RUIMTE

    Accreditatie

  • NIP-ELP (In behandeling)
  • FGzPt (In behandeling)
  • NVO / NIP K&J | Herregistratie (In behandeling)
  • NVPP (In behandeling)
  • Registerplein (In behandeling)
  • Register Vaktherapie (In behandeling)
  • VGCT | Nascholing (In behandeling)
  • V&V (In behandeling)
  • Leerlijn

    Professionaliteit, Begeleiding, Behandeling, Geïntegreerd

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    3 uur

    Zelfstudie

    Niet bekend

    Kosten

    € 155,00

    Niveau & Instroomeisen

    Je bent werlzaam in de GGZ als (klinisch)psycholoog, psychotherapeut, psychiater, vaktherapeut of maatschappelijk werker. Je hebt minimaal 3 jaar (werk)ervaring met hoogbegaafde en/of hoogbewuste volwassenen of verwijst hoogbegaafde volwassenen als (huis)arts of verpleegkundige specialist naar de GGZ.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Volwassenen